سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تور گرجستان ، تور لحظه آخری و ارزان گرجستان ، تفلیس و باتومی

با کشور گرجستان بیشتر آشنا شوید؟؟ آیا می دانید پایتخت گرجستان چه شهریست و موقعیت جغرافی آن چگونه است؟؟ مساحت کشور گرجستان چقدر است؟؟ همسایگان کشور گرجستان چه کشور هایی هستند؟؟ جمعیت گرجستان چقدر است؟؟

زبان گرجی در شمار زبان‌های قفقازی است و زبان‌های قفقازی به آن دسته از زبان‌ها گفته می‌شود که در منطقه? قفقاز بین دریای سیاه و دریای خزر با آن ارتباط برقرار می‌شود.
زبان‌های قفقازی را از دیدگاه طبقه‌بندی منطقه‌ای می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

 منطقه? شمال غربی قفقاز که شامل زبان‌های قفقازی شمال غربی می‌شود.
 منطقه? شمال شرقی قفقاز که شامل زبان‌های ناخوداغستانی می‌شود.
  منطقه? جنوب قفقاز که شامل زبان‌های کارتولی می‌شود.

گروه کارتولی شامل زبان‌های: گرجی، مگرلی، لازی و سوانی است. زبان گرجی به زبان ادبی و علمی از زبان‌های کارتولی اطلاق می‌شود و زبان رسمی کشور گرجستان می‌باشد.

گرجستان ، قلمرویی به اندازه 69700 کیلومتر مربع را پوشش می دهد و جمعیت آن حدود 4980 میلیون نفر است. تاریخچه گرجستان را می توان به قلمروهای کهن کولچیس و ایبری ارتباط داد و این کشور از اولین کشورهایی بود که در قرن چهارم به مسیحیت روی آورد. گرجستان در دوره سلطنت پادشاه دیوید و ملکه تامار در قرون 11 و 12 به اوج قدرت سیاسی و اقتصادی خود دست یافت. در آغاز قرن نوزدهم، گرجستان به امپراطوری روسیه پیوست. پس از دوره کوتاهی از استقلال، همراه با انقلاب روسیه در سال 1917، گرجستان در سال 1921 تحت هجوم ارتش بولشویک قرار گرفت و در سال 1922 به اتحاد جماهیر شوروی ملحق شد .

پایتخت این کشور شهر تفلیس می باشد. نام شهر تفلیس درواقع یک کلمه قفقازی به معنی گرم است که به علت وجود چشمه های فراوان آب گرم این منطقه به این نام نامیده شده، اگر چه شهر تفلیس حدود 29بار ویران و مجدد بازسازی شده، اما ترکیب قدیمی شهر با خیابانهای سنگفرش باریک و مارپیچ، بالکونهای با سبک قدیمی و کلیساهای باستانی تا حدود زیادی دست نخورده باقی مانده. در بخش هایی از شهر که به تفلیس قدیم معروف است، آثاری از معماری اسلامی و خاورمیانه ای را می توان مشاهده کرد.

تقسیمات کشوری

جمهوری گرجستان شامل دو جمهوری خودمختار آبخازیا (در شمال غرب) و اوستیای جنوبی (در شمال شرق) است. جمهوری خودمختار پیشین آجاریا در جنوب غرب کشور نیز در سال 1383به استان تبدیل شد. گرجستان به 65ناحیه و مناطق روستایی تقسیم می‌شود و دارای 13شهر و چندین شهرک است که شامل شهرهای تفلیس، کوتائیسی، گوری، چیاتورا، روستاوی، پوتی، تقیبولی، زوگدیدی، تسقالتوبو، سوخومی، تقوارچلی، گاگرا، باتومی، و 37شهر کوچک، 61 مرکز روستایی و 450روستا است.

نام

نام بین‌المللی گرجستان، جرجیا (Georgia) می‌باشد که در بیشتر جهان به این نام خوانده می‌شود. البته در کشورهای دارای زبان‌های ایرانی و ترکی با همان نام "گرجستان" خوانده می‌شود. همچنین گرجستان به زبان روسی "گروزیا" (??????) نامیده می‌شود. البته جرجیا (Georgia) نام یکی از بزرگترین و زیباترین ایالات آمریکا است که مرکز آن آتلانتا می‌باشد. همچنین جرجیا به عنوان یک نام لاتین در بین دختران و پسران اروپایی و آمریکایی استفاده می‌شود و نام گرج یا گرجی نیز در زنان ایرانی به چشم می‌خورد

جغرافیا

طبیعت گرجستان گوناگون است: این جمهوری با نواحی ناهموار مشخص می‌شود ، عمدتاً کوهستانی و بیش از 80 ? قلمرو این سرزمین را کوهستان‌ها و تپه ماهورها پوشانده‌است؛ بلندترین قله این کشور با بلندی 5200متر بر فراز کوه شخارا قرار دارد. گرجستان غربی دارای اقلیم مرطوب جنب مداری است، در حالی که در گرجستان شرقی خشک یا معتدل مرطوب است. منابع طبیعی جمهوری شامل زغال سنگ، نفت، منگنز، فلزات غیرآهنی و معادن غیرفلزی است. از آب رودخانه‌های گرجستان در تولید برق و آبیاری زمین های کشاورزی نیز استفاده می‌شود. فعالیت‌های عادی مربوط به زلزله در نواحی دارای ساختار آتشفشانی در گرجستان جنوبی آشکار شده‌است.برخلاف کلیات عمومی کوه شناسی، قسمت گرجستان قفقاز بزرگ، در مطابقت با زمین شناسی و ساختار اصلی ناهمواری، به سه قسمت غربی، مرکزی و شرقی تقسیم شده‌است

آب و هوا

تنوع آب و هوایی واقعا در این کشورشگفت انگیز است. رشته کوههای میان مرز گرجستان و روسیه همچون سدی در برابر سرمای وحشتناک روسیه است. سرزمین گرجستان از نظر اقلیمی منحصر به فرد است، یعنی هر چهار فصل سال دیده می‌شود به طوری که در یک زمان در کناره‌های دریای سیاه هوای تابستانی در میان نخل‌های بلند و همیشه سبز حکم فرماست؛ در تپه ماهورهای پایکوهی، رویش علف‌های تازه و گل‌های بهاری، همچنین در کوهستان، مه غلیظ همچون ابری که با ریزش برف و باران همراه‌است وجود دارد.اما قلل قفقاز بزرگ همچون کازبگی و سایر کوه‌ها، از برف ضخیم پوشیده شده‌اند. در مجموع آب و هوای گرجستان تابعی است از موقعیت جغرافیایی این سرزمین، توده‌های هوای اشباع شده از بخارات آب دریای سیاه از سمت غرب وارد دالان قفقاز و در گرجستان غربی باعث بارندگی متناوب می‌شود و با از دست دادن نسبتی رطوبت از رشته کوه‌های سورامی، مسختی و ارسیانی وارد گرجستان شرقی می‌شود.شاید به همین دلیل است که گرجستان شرقی بارندگی کمتری را دریافت می‌کند و آب و هوای آن خشک تر است

پوشش گیاهی

طبق برآوردها، حدود 4000 گونه گیاهی در گرجستان یافت می‌شود. جنگل‌ها، مهمترین ذخایر گیاهی گرجستان را دارا هستند که حدود یک سوم از قلمرو کشور را در بر می‌گیرند.

ناحیه بندی عمودی به روشنی با گرجستان کوهستانی مشخص می‌شود. پوشش گیاهی گرجستان شرقی متفاوت با گرجستان غربی است. پوشش گیاهی گرم و مرطوب گرجستان غربی فراوان و گوناگون است.

پوشش سبز زمین‌های پست کولخیس و تپه‌های پایکوهی گرجستان غربی بسیار غنی است. جنگل‌های درختان بارونده در خاک‌های باتلاقی کولخیس رشد کرده‌اند. گونه‌های متعددی از بلوط (ایمرتیاتی، ایبریایی، هارتویس) راش، شاه بلوط، ممرز و توسکا متناوبا با افرا، خرمالو، زبان گنجشک، زیرفون، گلابی، سیب و راش شرقی جایگزین می‌شود.

چمنزارهای کوتاه آلپی و گونه‌های فرش مانند، بلندی‌ها از 2300-2400 تا 2900-3000 متری از سطح دریا، پوشش گیاهی غالب را تشکیل می‌دهند. در این جا گیاهان کوتاه با گل‌های درشت و زیبا (جنتیانای زرد، علف خُنازیر، شقایق قفقازی و...) می‌رویند. در بالای ناحیه? آلپی، کوهستان‌ها عاری از پوشش گیاهی ممتد است.

کدام تور گرجستان بهتر است و مورد رضایت توریست ها و مردم کشور های مختلف بوده است؟؟ آیا تور ارزان گرجستان استقبال بیشتری داشته است؟؟

 

زبان

زبان گرجی زبان رسمی و رایج مردم گرجستان است که بیشترین متکلمان را در بین زبان‌های قفقازی داراست. زبان گرجی در شمار زبان‌های قفقازی است و زبان‌های قفقازی به آن دسته از زبان‌ها گفته می‌شود که در منطقه? قفقاز بین دریای سیاه و دریای خزر با آن ارتباط برقرار می‌شود. در حدود 30 تا 40 زبان در این منطقه? جغرافیایی وجود دارد و همین تنوع زبانی در منطقه‌ای به این کوچکی امر قابل ملاحظه‌ای است.

در دی 1370 (دسامبر 1991) گرجستان از شوروی استقلال یافت و زبان گرجی زبان رسمی کشور شد

ادیان و مذاهب

بر اساس آمار سال 2002 میلادی، اکثر مردم گرجستان، (حدوداً 70?)، مسیحی بوده و پیرو کلیسای ارتودوکس گرجستان هستند (مسیحی ارتودوکس گرجی). بعد از ارتودوکس‌های گرجی، اسلام در گرجستان به عنوان بزرگترین اقلیت دینی این کشور محسوب می‌شود. جمعیت مسلمانان را آذربایجانی‌های گرجستان و دیگر اقوام ساکن در این کشور از جمله آجاریا تشکیل می‌دهند.روس‌های ساکن گرجستان، از دیگر اقلیت‌های این کشور هستند که جمعیت ارتودوکس روس آن را تشکیل می‌دهند. و همچنین ارامنه آپوستولیک و ژرمن‌های پروتستان.